Řetězové dopravníky
Řetězové dopravníky se používají k přepravě sypkých nelepivých materiálů v průmyslových závodech v přímém směru a horizontální poloze nebo v mírně nakloněné poloze. Řetězové dopravníky mají špičkovou spolehlivost a dlouhou životnost. Vrstva materiálu na dně je posouvána pomocí článků řetězu s unašeči a vrstva v mezidně je unášena spodní vrstvou vlivem vlastního vnitřního tření dopravovaného materiálu. Řetězové dopravníky patří k nedílné součásti projektových prací firmy ILD a máme s těmito typy dopravníků dlouholeté zkušenosti.
Dopravníky dokáží pracovat i v prašném prostředí s maximální teplotou prachu v závislosti na vybraném nátěru a typu přepravovaného materiálu. K zamezení víření jemných prachových částic během dopravy slouží prachotěsné opláštění. Jednotlivé části dopravníku jsou svařované, některé díly jsou sešroubovány, aby byla zajištěna bezproblémová montáž a případná demontáž při výměně opotřebovaných dílů.
Řetězové dopravníky se skládají z následujících částí:
Hnací sekce – Segmentové kolo poháněné čelní převodovka s elektromotorem přenáší energii na články řetězu s unašeči a tím zajišťuje pohyb řetězu.
Napínací sekce – Zajišťuje požadované napnutí řetězu potřebné pro chod řetězového dopravníku.
Dopravní žlaby – Lze je objednávat až do délky 2980 mm. Díky konstrukci pomocí přírub lze jednotlivé žlaby na sebe napojovat. Tímto typem konstrukce je zajištěná flexibilita parametru délky dopravníku.
Obvykle používanou pohonnou jednotkou je čelní převodovka s elektromotorem.
Ochranné a informační prvky dopravníků
Dopravník je v základu vybaven třemi ochrannými prvky:
Induktivním snímačem přetrhnutí řetězu
Induktivním snímačem přeplnění přepravovaným materiálem
Induktivním snímačem otáčení hřídele (sledování přetížení momentu elektromotoru)
Otvory pro vpád materiálu, otvory pro výpad materiálu a kontrolní otvory jsou rozmístěny flexibilně a jejich polohy jsou čistě volitelné.
Po vzájemné domluvě je možné provést individuální úpravy jako je například instalace čedičových výstelek na dně dopravníku, posilovacích výstelkových plechů nebo tepelná izolace z venkovní části dopravníku. Pod výpady a nad vpády je také možné instalovat nožový uzávěr pro zamezení průchodu materiálu.
Materiál dopravníku
Obecně jsou nezatěžované části dopravníků vyráběny z uhlíkové oceli třídy 11 373 (S 235 JRG 1). Části dopravníku, které přicházejí do styku s přepravovaným materiálem, jako jsou segmenty pohybových kol, jsou vyrobeny z materiálu HARDOX. Díly, jako jsou vpády, výpady nebo články řetězu, jsou vyrobeny z anti-abrazivního manganového plechu X120 Mn12 (1.3401). Materiály dopravníku je možné individuálně konzultovat s našimi techniky a vybrat vhodný materiál pro účely funkčnosti dopravníku.
Montáž pod úhlem nebo ve větších sklonech je možná jen po konzultaci s techniky výrobce a musí být řešena již v průběhu vypracování nabídky. Rozměr řetězového dopravníku a jeho dopravní výkon vždy podléhá technickému posouzení a výpočtu pro konkrétní aplikaci.
Řetězové dopravníky není možné objednat bez předchozí odborné konzultace s výrobcem!
Následně uvedené řetězové dopravníky jsou pouze příklady typových řad, které firma ILD již v minulosti navrhovala i vyráběla.
Tabulka možných výrobních údajů řetězových dopravníků:
Údaj | Jednotka | Technické parametry | |||||
250 | 300 | 350 | 400 | 450 | 500 | ||
Šířka žlabu (vnitřní) | [mm] | 250 | 300 | 350 | 400 | 450 | 500 |
Instalovaný výkon | [kW] | 0,55 ÷ 3,0 | 1,1 ÷ 4,0 | 2,2 ÷ 7,5 | 2,2 ÷ 9,2 | 2,2 ÷11,0 | 2,2 ÷ 15,0 |
Přepravní výkon * | [m3/hod] | 30 | 45 | 60 | 80 | 95 | 110 |
*Uvedené přepravní výkony dopravníků jsou pouze orientační jako teoretické maximální možné a při tvorbě objednávky je potřeba konzultace s konstruktérem výrobce.
1.) Řetězový dopravník přímý 250 – T – 4,9
Technické parametry:
Váha [kg] | 675 |
Pracovní prostředí | Prašné |
Rozměry (délka/šířka/výška) [mm] | 4900 x 380 x 700 |
Šířka žlabu (vnitřní) [mm] | 250 |
Výkon při specifické hustotě materiálu [m3/hod] | 2,9 |
Teplota pracovního materiálu [°С] | Max. +150 |
2.) Řetězový dopravník přímý 250 – T – 12,8
Technické parametry:
Váha [kg] | 1500 Kg |
Pracovní prostředí | Prašné |
Rozměry (délka/šířka/výška) [mm] | 12800 x 380 x 768 |
Šířka žlabu (vnitřní) [mm] | 250 |
Výkon při specifické hustotě materiálu [m3/hod] | 2,0 |
Teplota pracovního materiálu [°С] | Max. +150 |
3.) Řetězový dopravník přímý 500 – T – 24,3
Technické parametry:
Váha [kg] | 6700 |
Pracovní prostředí | Prašné/Vysoké teploty |
Rozměry (délka/šířka/výška) [mm] | 24320 x 690 x 836 |
Šířka žlabu (vnitřní) [mm] | 500 |
Výkon při specifické hustotě materiálu [m3/hod] | 4,6 |
Teplota pracovního materiálu [°С] | Max. +200 |