Žlabové šnekové dopravníky

Žlabové šnekové dopravníky jsou určené pro dopravu sypkých nelepivých neabrazivních i abrazivních materiálů v rámci technologických celků průmyslových provozů. Materiál je dopravován pomocí šnekové hřídele otáčející se ve šnekové skříni ve tvaru žlabu od místa vpádu k výpadu. Řetězové dopravníky patří k nedílné součásti projektových prací firmy ILD a máme s těmito typy dopravníků dlouholeté zkušenosti.
Žlabové šnekové dopravníky mají špičkovou spolehlivost a dlouhou životnost. 
Pro zachování parametrů výkonu je doporučený max. sklon dopravníku navržen konstruktérem, který se běžně pohybuje od vodorovné roviny do 10°. Sklon dopravníku je vždy omezen vlastnostmi dopravovaného materiálu. Montáž pod větším úhlem nebo ve větších sklonech, než je dovoleno je možná jen po konzultaci s techniky výrobce a musí být řešena již v průběhu vypracování nabídky.
Žlabové dopravníky dokáží pracovat i v prašném prostředí s maximální teplotou prachu v závislosti na vybraném nátěru a typu přepravovaného materiálu. Jednotlivé části dopravníku jsou svařované. Některé díly jsou sešroubovány, aby byla zajištěna bezproblémová montáž a případná demontáž při výměně opotřebovaných dílů. Rotující části, které mohou být nebezpečné (spojka, hřídel čelní převodovky, snímač otáček a hřídel šneku) jsou bezpečně zakryté.
Dopravník se skládá z následujících částí:
  • Dopravní žlab – slouží k dopravě přepravovaného materiálu, je spojený s konzolemi pomocí šroubových spojů a je osazený krytem pracovního prostoru.
  • Konzole pohonu – pomocí koncového čepu a spojky jsou přenášeny otáčky hřídele elektromotoru na šnekový hřídel, pro snížení tření a přenos točivého pohybu je na hřídel instalován ložiskový domeček.
  • Konzole ložiska – je na ní umístěný druhý ložiskový domeček spolu s induktivním snímačem otáčení hřídele.
Obvykle používanou pohonnou jednotkou je čelní převodovka s elektromotorem.
Ochranné a informační prvky dopravníku
Dopravník je v základu vybaven induktivním snímačem otáčení hřídele (sledování přetížení momentu elektromotoru). Dále je dopravník vybaven frekvenčním měničem, díky němuž je možné měnit otáčky hřídele a tím i rychlost přepravovaného materiálu nebo rozdělit dopravu materiálu na pravidelné cykly podle požadavku. 
Po domluvě je možné provést individuální úpravy jako je například instalace otěruvzdorných plechů, nebo tepelná izolace z venkovní části dopravníku. 
Materiály žlabových dopravníků
Obecně jsou nezatěžované části žlabových dopravníků vyráběny z uhlíkové oceli třídy 11 373 (S 235 JRG 1). Části dopravníku, které přicházejí do styku s přepravovaným materiálem, jako je šnekový hřídel, jsou vyrobeny z materiálu HARDOX. Díly, jako jsou vpády a výpady, jsou vyrobeny z anti-abrazivního manganového plechu X120 Mn12 (1.3401). Materiály dopravníku je možné individuálně konzultovat s našimi techniky a vybrat vhodný materiál pro účely funkčnosti dopravníku.
Šnekové dopravníky žlabové není možné objednat bez předchozí odborné konzultace s výrobcem!
Rozměry šnekových dopravníků žlabových a jejich dopravní výkony vždy podléhají technickému posouzení a výpočtu pro konkrétní aplikaci.